Trwają prace nad budżetem miasta na rok 2016. Jego opracowanie obejmuje również decyzje o poziomie lokalnych opłat od nieruchomości i środków transportu. Przed takim wyzwaniem corocznie stają wszystkie polskie gminy.
Nakładane przez stronę rządową na samorządy nowych zadań zwiększających wydatki (np. na oświatę i opiekę społeczną) bez zmiany dotychczasowego systemu finansowania jednostek samorządu terytorialnego powodują konieczność szukania dodatkowych dochodów m.in. przez odpowiednie kształtowanie dochodów z tytułu podatków i opłat lokalnych, w tym podatku od nieruchomości i środków transportu. W tym roku stanęliśmy przed taką koniecznością w Ostrołęce. Aby zrównoważyć budżet miasta należy w niewielkim zakresie podnieść stawki opłat lokalnych. Proponowany wzrost ma wynieść 9 procent. Oznacza to, że nadal pozostaniemy w dolnej strefie obowiązujących podatków od nieruchomości i środków transportu. I tak na przykład obecnie za metr kwadratowy nieruchomości zamieszkałej opłata wynosi 0,49 PLN, a po planowanej podwyżce będzie to 0,53 PLN (dopuszczalna stawka ministerialna to 0,75 PLN). Podobnie wygląda sytuacja ze środkami transportu. Na przykład stawka podatku od środków transportowych dla samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej mieszczącej się między 12 a 13 ton wynosi obecnie w Ostrołęce 714 PLN, przy maksymalnej dozwolonej przez ministerstwo kwocie 3100,42 PLN. Po przyjęciu nowych stawek opłata od takich samochodów wyniesie 778 PLN. Warto przypomnieć, że po raz ostatni stawki podatków od nieruchomości i środków transportu ustalono w Ostrołęce w roku 2003 i przez dwanaście lat pozostawały one bez zmian. Tylko raz skorygowaliśmy wysokości opłat od środków transportu, żeby zmieścić się na najniższym wymaganym przez Ministerstwo Finansów poziomie. Nie zwiększaliśmy w tym czasie lokalnych opłat mimo łącznej inflacji przekraczającej w tym okresie 30 procent. Jednak nawet po planowanej podwyżce podatki będą o kilkaset złotych niższe, niż np. w sąsiedniej Łomży. Dziś opłata za pojazd od 3,5 t do 5,5 t wynosi w Ostrołęce od 408 do 438 złotych ( w zależności od wpływu na środowisko naturalne), a po podwyżce będzie to kwota między 445 a 477 złotych. Tymczasem w Łomży za takie auto trzeba zapłacić 667 złotych. Zasadę tę utrzymujemy dla wszystkich kategorii pojazdów i nieruchomości. Podnoszenie podatków czy opłat jest zawsze trudna decyzją. W Ostrołęce samorząd przez lata dał dowód, że można utrzymać podatki na minimalnym poziomie. Pierwsza od wielu lat podwyżka z pewnością nie zmienia nastawienia władz samorządowych do ostrołęckich przedsiębiorców i właścicieli nieruchomości. Natomiast jest konieczna, by wyrównać budżet na rok 2016. Zakładamy, że jej efektem będą wpływy do budżetu w wysokości ok. 2mln 400 tysięcy złotych. Projektami uchwał w tej sprawie radni zajmą się na sesji w dn. 4.11.2015 r.
Link do strony artykułu: https://wirtualnemedia.pl./centrum-prasowe/artykul/propozycja-zmiany-stawek-podatkowych